Solcellen

Ellens blogg om livet som utbytesstudent i Grenoble

Tisdag

Publicerad 2013-09-24 12:52:00 i Allmänt,

Nu har David åkt hem och det är dags att återgå till den franska vardagen igen. Igår 7.30 skiljdes vi åt på spårvagnsstationen och sedan var det bara att pallra iväg till skolan! Det var en riktigt lång dag i skolan dessutom- 4 föreläsningar (1 föreläsning = 2 timmar utan paus), och eftersom fransmän gillar att ta långa lunchpauser slutade inte skoldagen förrän 20.30. Det var segt! Efter avskedet med David kände jag ju mest för att bara vara hemma o vara ledsen en stund och titta på kvarteret skatan på SvtPlay. Men det fick vänta till en annan dag.

Ja det där med 2 timmar utan paus är lite annorlunda från hemma i Sverige. Jag vill nästan demonstrera! Solen gassar in genom fönstren (som har tunna vita rullgardiner) och ventilationen är obefintlig. Jag viftar med mina papper och försöker svalka mig så gott jag kan men igår fick jag faktiskt psykbryt och var tvungen att gå ut från klassrummet och vädra mig vid ett av fönstren i korridoren ett par minuter. Jisses alltså! Och när det är sådär varmt och syrefattigt i ett rum kan det ju vara lätt att man blir lite sömnig… men det ska man akta sig för! I fredags var det nämligen en student som blev utslängd från klassrummet eftersom att han hade slumrat till under lektionen. Igår blev en annan student utslängd för att han surfade på mobilen… Lite annorlunda från hemma i Sverige altså!

Idag har jag tagit mig en liten joggigturné på 5km, handlat mat och senare idag blir det plugg, en föreläsning och Skype! Men innan det ska jag lyssna på denna härliga låten (den gör mig så glad!!):

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-09-24 15:54:52

Jobbigt att va så fokuserad i 2 timmar! Kämpa på! :)
Åh låten får mig att minnas många mysiga tentapluggdagar!

Svar: Ja åh jag tänker också på våra pluggdagar! Så himla härligt att bara kunna ta en paus och sjunga ut med dig och Chrissy i ett litet rum på LTH haha :D
Ellen Åberg

Postat av: Jenny

Publicerad 2013-10-02 11:11:29

Finns det någon bättre låt att peppa i frankrike till? nej tror inte det! haha! ser ut som du har det härligt Ellen! Fortsätt kämpa med pluggandet! Stor kram!

Svar: Tack Jenny!! Eller hur! Det är nog världens bästa pepp-låt! Jag hoppas att du har det bra i skolan och att nollningen varit kalasbra! Kan tänka mig att du fått massvis med nya vänner :) Jag saknar dig och hela gänget så mycket, det ska bli härligt när vi ses hemma i jul!
Ellen Åberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela