Solcellen

Ellens blogg om livet som utbytesstudent i Grenoble

Tarte tartin

Publicerad 2013-09-29 21:59:00 i Allmänt,

Ikväll gjorde jag en Tarte tartin här hemma! Det var en rolig historia och faktiskt inte så särskilt svår heller! Och viktigaste av allt så var det supergott! Såhär går det till:
 
Blanda 2,5 dl mjöl, 100g smör, 2 msk socker och 2 äggulor till en seg deg. Linda in degen i plastfolie och lägg den i kylskåpet i ca 20 minuter.
Skala och hacka äpplen (ta så många tills du skäms), dela dem i fyra delar och ta bort kärnhuset såklart!
Smält 50 gram smör tillsammans med 1,25 dl råsocker. Lägg i äppelbitarna när blandningen börjat karameliserats och låt dem ligga och gotta sig där i ca 15 minuter.
Under tiden som äpplena gottar sig: hämta degen från kylskåpet och kavla ut den till ett lock som sedan ska täcka den form som äpplena ska vara i under bakningen i ugnen (helst en ugnstålig stekpanna, jag tog en vanlig pajform)
Lämna tarten i ugnen i ca 20 minuter på 200 grader, sänk värmen till 150 och grädda lite till. Sen är det klart!
 
Resultatet blev som sagt väldigt gott men jag tror att min pajdeg blev lite för hård. Det gör ändå inget!! Det viktigaste är hur det smakar så det så!
,
 
 

Kommentarer

Postat av: julia

Publicerad 2013-10-08 23:01:52

åh vad kul att du har testat detta ellen! detta gjorde dom på "hela sverige bakar" för någon vecka sen, såg väldigt gott ut:) hoppas allt är bra med dig annars:) massa kramar!

Svar: haha så skoj! Det måste jag titta på då ju! Hoppas det finns på play fortfarande :) Ja allt är fint med mig! Snart är det tentor så jag börjar bli lite nervös för det bara!! Hur är det i Trollis? Jag längtar tills jag och Elin ska komma och hälsa på dig! Kram!!
Ellen Åberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela