Solcellen

Ellens blogg om livet som utbytesstudent i Grenoble

Bostadsbidrag och annat smått och gott

Publicerad 2013-09-26 13:43:00 i Allmänt,

Idag ska jag gå till CAF (Caisse d'Allocations Familiales) för att ansöka om bostadsbidrag. Det har varit en lång process för att få tag på alla dokument men nu tror jag att jag har läget under kontroll. Jag får gå dit och testa helt enkelt. Jag och rumskompisarna gjorde ett test på hur mycket vi kan få per månad och kalkulatorn visade faktiskt 150 euro/månad! Sjukt bra! Det är ju nästan hälften av min hyra (325 euro + el/internet). Hoppas det stämmer! 

 

För att få bostadsbidraget CAF behöver du göra följande:

1.    Hitta ett boende i Frankrike

2.    Göra en internetansökan till bostadsbidragsföretaget i Frankrike – Tid: ca 30 min. Som kvitto får man en kod och ett kort på posten till din adress i Frankrike (vet inte riktigt vad jag ska ha det till än..?)

3.    Ordna ett personbevis på franska – Maila till Skatteverket och be dem skicka personbeviset vidare till svenska ambassaden i Paris. Skicka 14 euro till Ambassaden och sedan kan det översatta personbeviset skickas till din adress i Frankrike.

4.    Be din hyresvärd fylla i ett papper som heter ”Attestation de loyer”

5.    Gå till CAF och hoppas på det bästa – ta med följande dokument: Personbevis på franska, Attestation de loyer, Kort från internetansökningen, Lettre d’admission från skolan (bevisar antagning till INP Grenoble),  fotokopia på pass, europeiskt sjukförsäkringskort och studentkort.

Håll tummarna att ingenting saknas nu!!

 

Andra saker som behöver ordnas när man flyttar till frankrike är till exempel:

1.    Öppna ett franskt bankkonto för att kunna ordna försäkring till studentkort- till det behövs bland annat ett intyg om logi i Frankrike (Attestation d’hébergement), kopia av pass, studentkort, europeiskt sjukförsäkringskort

2.    Skaffa ett franskt telefonnummer

3.    Fixa studentkort – till det behövs antagningsbesked, Study plan med underskrift från programledaren i Grenoble (För det behöver man gå på enskilt möte), En försäkring som heter Civil responsability (fixas på banken), 2 passfoton, och som vanligt fotokopia på pass, europeiskt sjukförsäkringskort, studentkort från Sverige.

4.    Ordna boendeförsäkring till ditt boende i Frankrike (fixas på banken)

5.    Fixa sportkort – till det behövs passfoto och Studentkort

Jag har säkert glömt någonting men detta är ett övergripande schemat över viktiga dokument som behöver ordnas vid flytt till frankrike. Mitt bästa tips är att ta med överdrivet många passfoton på dig själv. Jag tog med 5 men det räckte inte..

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela