Solcellen

Ellens blogg om livet som utbytesstudent i Grenoble

Om skolan

Publicerad 2013-10-11 19:37:00 i Allmänt,

Här kommer ett fett inlägg om vad jag egentligen håller på med när jag är i skolan! Det kan ju vara intressant att veta! Läs om ni orkar för det råkade bli ganska långt..
 
Hur funkar skolan i Frankrike?
Skolsystemet i Frankrike är lite annorlunda från hemma i Sverige. Här är skolåret inte uppdelat i 4 läsperioder där man på varje läsperiod 1-2 (ibland 3) kurser i taget + tillhörande tentavecka (+ omtentavecka), utan här i Frankrike gillar man när det är lite mer huller om buller. Fransmännen verkar lixom gilla att ha flera bollar i luften! 
 
Jag har gjort en liten karta som visar vad jag ska läsa här nere. Jag har valt att läsa termin 3 på ett masterprogram som heter "master in hydraulic engineering". I den terminen ingår det 4 stycken s.k. "moduler" (inringade i olika färger) som bestämmer temat för de olika kurser som ingår i masterprogrammet (kurserna som jag läser just nu har en fyrkant omkring sig). Varje kurs har någon form av prövning, antingen tenta, redovisning, projekt eller uppsats. Om det är en tenta får man 1-2 timmar på sig.
 
 
Vad gör jag i skolan? 
Går på föreläsningar, läser i böcker, googlar, räknar, tänker. Min taktik är att gå till alla föreläsningar, försöka hänga med så mycket som det går, skriva ner allt som föreläsaren säger och sedan googla på sådant man inte fattar (typ allt) när man kommer hem. Finns det power point så är det gött! Det finns inga kursböcker och därför hänger allt på att man hänger med på föreläsningarna. Tyvärr finns det heller inga övnings/räkningslektioner och utbudet på räkneuppgifter på föreläsningarna är ganska fattigt.Då börjar man tänka: "Tänk om det bara är teori- och analysfrågor på tentorna?!" Hjälp, hjälp, hjälp! Här kommer i alla fall lite kött på benen om varje kurs:
 
Hydrological models
Grupparbete där examinationen är en uppsats. Kursern handlar om att analysera hur ett avrinningsområde påverkas av regn, evapotranspiration osv. Regn- och flödesdata för ett avrinningsområde i Rhone-des-Alpes ska analyseras och användas för att räkna ut saker som: "cummulated rainfall over the event", "Hydrological response time", "time to peak", "recession time", "transfer function of the catchment" och "calculation of runoff hydrograph at the outlet". Med mera!
 
Solid transport
Handlar om hur flödet fungerar i en öppen kanal/flod och hur partiklar transporteras och sedimenteras. Frågor som räknas ut kan till exempel vara: Hur transporteras sedimentpartiklar i en flod/kanal? Hur påverkas partiklar av turbulent resp. laminärt flöde? Hur stor kraft måste flödet i floden ha för att en partikel med en bestämda egenskaper och storlek ska lyfta från botten. Och så vidare!
 
Non-linear behaviour of materials
Denhär kursen är supersvår. Om jag ska vara ärlig förstår jag nästan inte vad den ens handlar om dessom gör den mig på dåligt humör så jag struntar att skriva om denna haha :)
 
Rock mechanics and underground structures
Denna kursen handlar om hållfastighetslära för olika typer av berg och jord. Vi gör analyser av olika hållfastighetstester tolkar hur ett jordprov påverkas av olika typer av spänningar och tryck. Hur deformeras jordprovet och hur förändras karraktären i form vatteninnehåll, porositet, densitet osv. Frågor som ställs är: När uppstår sprickgränsen? Hur mycket kraft kan appliceras på provet innan en spricka uppstår? Användbart när man ska bygga vägar, broar och dammar osv. Jag har fått lära mig följande begrepp: Elasticitetsmodulen, Hookes law, Cohesion, Shear stress, Principal stress, Griffiths criterion, Mohr-Columb theory, Hoek and brown criterion, triaxial compression tests.
 
Dam design
Handlar om design och uppbyggnadsstruktur hos olika typer av dammar (både jorddammar och betongdammar). Man räknar på om betongdammen kommer hålla för hydrostatiska tryck från vattnet och räknar ut bristningsgränsen för dammen. Moment- och kraftbalans används! Vad är den optimala "dry density" och "water content" för en jord vid byggnation och viken mättnadsgrad har jorden då?
 
Geotechnics for structures
Handlar om hållfastighet vid byggnad av olika konstruktioner (ex hus, motorvägsväggar etc).Jobbiga ekvationer om krafter och olika typer av spänningar!
 
Applied hydraulics and infrastructures är på franska men jag ska kanske få läsa en kurs i modulen som tydligen går på engelska och som jag har förstått det kommer jag få full poäng för kursen i alla fall!! Tjohoo :D
 
 
När är det tenta?
Dam design (jorddammar): Tenta 25 oktober
Dam design (betongdammar): Tenta 4 november
Hydraulic models: Redovisning 5 november
Non-linear behaviour of materials: Tenta 7 november
Rock mechanics and underground structures: Tenta 19 november
Solid transport: Tenta 26 november
 
Resten av kurserna (som börjar i slutet på oktober/november) har tenta efter jullovet i slutet på januari!
 
 
Slut
Sådärja! Hoppas det inte var alldeles för tjatigt! nu ska jag och rumskompisarna åka till Grenobles arena och gå på "Snowboard garden festival". Det ska vara en blandning av konsert, bio, och disco! Imorgon är det studiebesök med klassen till "Barrage de Génissiat". 
 
Ha det bäst!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela