Solcellen

Ellens blogg om livet som utbytesstudent i Grenoble

Hälsan

Publicerad 2013-10-03 17:21:00 i Allmänt,

Ojojoj! Nu har jag bestämt mig. Innan jag åker hem från Frankrike i jul ska jag springa en Halvmarathon, så är det bara! Det är tvunget med så mycket bakelser, ost och choklad som jag har ätit den senaste tiden! Nej, nu är det skärpning som gäller!
 
Hur gör man med maten då? Jag blir tokig när jag hör om LCHF och 5,2-dieten m.m. Mat är ju så himla gott och jag förstår inte varför man ska tvinga sig själv att bojkotta en viss del av kostcirkeln. Är det någon som fattar? För mig är det bara en sak som fungerar för att ha god hälsa, och är att använda sig av 3 enkla regler:
 
1. Mängdbalansen: Ät vad du vill ,men ät inte hur mycket du vill
2. Nyttighetsbalansen: Ät mer av nyttig mat (mycket frukt och grönsaker), och ät mindre av onyttig mat (godis, glass, vitt bröd, bakelser)
3. Energibalansen: Ta bort lika mycket energi (träna) som du stoppar i dig (mat)
 
Under min första månad i Grenoble har jag struntat i ALLA ovanstående regler... Ajabaja! Det var inte bra alls!
 
För att hålla träningsmotivationen igång är mitt tips att anmäla sig till ett lopp. Det kommande loppet gör att man helt plötsligt känner sig tvungen att ge sig ut och röra på sig, och speciellt om man har betalat för att delta också (man vill ju få valuta för pengarna hehe). I veckan anmälde jag mig till Göreborgsvarvet (det kostar 675 kr) och träningen börjar från och med nuuuu! Målsättningen med det loppet är bara en sak: jag ska springa snabbare än vad jag gjorde i år och hoppas på att vädret är lite kyligare. Helst 18 grader istället för 30+, haha :) 
 
Men viktigaste av allt är: För hälsan spelar det ingen roll hur man ser ut utanpå kroppen eller hur mycket vågen visar, det viktiga är hur det ser ut inuti och hur mycket kroppen orkar med!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mary

Publicerad 2013-10-03 19:00:08

Oh my God! Heja syrran!

Svar: Go, Go, Gooo!!!
Ellen Åberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela