Solcellen

Ellens blogg om livet som utbytesstudent i Grenoble

Framme i Grenoble och första dagen i skolan

Publicerad 2013-08-23 16:44:00 i Allmänt,

Ohyes! Än så länge har allting gått enligt planerna. Flygresan gick jättebra och jag slapp undan handsvetten också eftersom det inte fanns någon kompis att hålla i handen under start och målgång hehe. Därefter blev det buss till Grenoble där jag senare på kvällen kunde installera mig i mitt nya hem. 
 
 
Jag bor i en lägenhet med fyra rum och delat kök/toa/vardagsrum. Det är jag, en tjej från Australien + en tjej och en kille från Frankrike som sks bo här men än så länge är det bara jag som har kommit. Därför känns det lite ensamt just nu.
 
Rummet som jag ska bo i är fint men ganska litet, dock har jag utsikt över en fin bergstopp så det kan jag inte klaga på! Övrig beskrivning av boendet: Vardagsrummet består av en gigantisk mörkbrun bokhylla med en TV och en soffgrupp i skinn, köket är bra och har både diskmaskin, kyl, frys m.m. men är desvärre lite slitet, Toalettstolen är i samma rum som golvmoppen och damsugaren, dvs i städskrubben.. Om jag skulle beskriva lägenheten med ett rum skulle jag säga Beige, eftersom alla väggar har beiga tapeter, golv och tak! Men jag ska nog kunna göra mig hemmastadd :) Tänkte åka till IKEA imorgon och pynta lite i rummet nu i helgen!
 
Första skoldagen gick bra också! Det var lätt att hitta dit och tog bara 10 minuter till fots! Det var roligt att träffa de andra utbytesstudenterna och jag har redan fått lite nya kompisar! Nästa vecka är det intensivkurs i franska som gäller! Det passar bra för mig!!
 
På väg till första dagen i skolan!
 
Korsa Tramen på väg till skolan

Ikväll ska jag, Lina (Från min klass i lund, vi valde av ren slump samma stad att utbytesstudenta i) och några av de nya kompisar gå och kolla in city, men först blir det lite siesta... Det är nämligen 30 grader varmt!!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: märran

Publicerad 2013-08-23 17:24:45

Bra att du har det bra sis!

Svar: Tack gumman! Det var kul att prata med dig på skype!
Ellen Åberg

Postat av: krukan

Publicerad 2013-08-23 23:40:15

Gud så härligt det verkar!! Jag vill oxå studera utomlands :-)
Ät mycket köttbullar imon!!!

Svar: Är detta krukan som christofer (Chrissy)? Ja det är fint här!! Jag trivs jättebra än så länge och det har gått snabbt att träffa kompisar så jag känner mig inte så ensam! Kul att du hänger med här i bloggen :D Jag ska försöka updatera flitigt!
Ellen Åberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela